Ducati Panigale V4 R – Den mest kraftfulde maskine til dato
Ducati Panigale V4 R – Mærk kræfterne
- Pris kr. 725.990,- (incl. lev. omk.)
- Farve: 'MotoGP' inspireret Racing livery
Den nye Panigale V4 R byder på tekniske løsninger, der tidligere har været forbeholdt MotoGP- og Superbike-klassen – fx ”pistolborede” plejlstænger i titanium og stempler med DLC-overfladebehandling.
Motoren, den nye Desmosedici Stradale R i baneversion, yder 240,5 hk ved 15.500 omdr./min. og fortsætter op til 16.500 omdr./min. med begrænser (i 6. gear): Helt usædvanlige tal for en serieproduceret motorcykel. En helt unik performance-olie er udviklet på baggrund af de typer, der anvendes til racerløb, og det bidrager til at nå den maksimale ydelse på 240,5 hk.
Med denne motorcykel cementerer Ducati endnu en gang sin mission: at tilbyde de mest sofistikerede og raffinerede tekniske løsninger til entusiaster, hvilket bringer landevejscyklerne endnu tættere på racercyklerne fra WorldSBK Championship.
Den nye Ducati Panigale V4 R genkendes med det samme takket være carbon-vingerne og det MotoGP-inspirerede design. Du er ikke i tvivl når du ser de hvide 'nummerplader' med nummer ”1” som en visuel understregning.
For første gang vil motorcyklen blive produceret i en nummereret serie, hvor det løbende nummer og modelnavnet fremgår på styret i støbt aluminium.
Hjertet i Panigale V4 R er den nye 998 ccm Desmosedici Stradale R – en motor, som kan nå et maksimalt omdrejningstal på 16.500 omdr./min. i 6. gear (16.000 i de andre gear) og levere en maksimal ydelse på 218 hk ved 15.500 omdr./min. (overholder Euro-5-normen).
Motoren leverer, på trods af alle forbedringerne, en smule lavere ydelse end den tidligere version på grund af udstødningssystemets begrænsninger i forbindelse med overholdelse af de strenge Euro-5 krav. Denne motors fulde potentiale kommer dog til udtryk på banen udstyret med racerudstødning, så ydelsen kommer op på 237 hk, hvilket er 3 hk mere end forgængermodellen.
Udviklingen af motoren til den nye Panigale V4 R omfattede også udviklingen af en speciel olie, som blev udviklet af Shell i samarbejde med Ducati Corse.
2023-udgaven af Desmosedici Stradale R er også udstyret med en ny lettere tørkobling, som er udviklet på baggrund af den version, der bruges i WorldSBK af det officielle Ducati team.
Takket være avancerede tekniske løsninger fra motorsporten - og med kombinationen af racerudstødning og den specielle olietype, kan Panigale V4 R's maksimale ydelse således komme op på ekstraordinære 240,5 hk.
Der er fire motorstrategier: Full, High, Medium, Low.
Full- og Low-indstillingerne er nyudviklede, mens High- og Medium-indstillingerne er blevet ændret.
Full Power Mode lader motoren udfolde hele sit potentiale med momentkurver uden elektroniske filtre undtagen i 1. gear.
Til Medium- og High Power-indstillingerne er der udviklet et nyt Ride by Wire-styresystem med en dedikeret kalibrering af hvert af de seks gear, og det sikrer, at køreren altid får maksimal trækkraft, hver gang gashåndtaget drejes.
Low Power-indstillingen er derimod udviklet til gadekørsel eller til kørsel på veje med dårligt vejgreb, og motorcyklens ydelse er begrænset til 160 hk med særdeles brugervenlig respons.
Panigale V4 R også udstyret med Engine Brake Control (EBC) EVO 2. Det elektroniske motorbremsesystem omfatter forskellige kalibreringer i hvert gear i de tre tilgængelige niveauer. Strategien er blevet udviklet for at optimere effekten af motorbremsen for at reducere belastningen på bagakslen.
Panigale V4 R omfatter en ny strategi til Ducati Quick Shift (DQS), som forbedrer gearskiftet uanset gashåndtagets drejning – både når det drejes delvist eller helt, så de to situationer håndteres på forskellige måder.
Foruden disse ændringer er der også foretaget en opdatering af køler-strategien, så temperaturerne nu reguleres bedre, og den varme, som typisk opstår efter kørsel på bane, reduceres. Desuden sikrer denne strategi bedre termisk komfort for køreren ved de almindelige hastigheder på vej.
Den nye tank i børstet aluminium, er blevet opgraderet med en øget volumen fra 16 til 17 l, og har nu en form, som giver bedre kørekomfort ved bla. opbremsninger og i sving. På Panigale V4 R er aerodynamikpakken også blevet ændret til fordel for større effektivitet, både vinger og kåberne har fået nyt design, præsic som på både V4 og V4 S.
Den nye Panigale V4 R har selvfølgelig fået de samme elektroniske opgraderinger som både Panigale V4 og V4 S.
For yderligere at forbedre effektiviteten ved banekørsel tilbyder Ducati Performance et stort udvalg af tilbehør til at fuldende og forskønne Panigale V4 R.
Læs meget mere omkring opgraderinger og forbedringer af den nye Panigale V4 R - på ducati.com.
Hvis du går rundt og drømmer om en Panigale V4 R, kan du med rette kontakte din nærmeste Ducati-forhandler og høre nærmere.