Den nye Multistrada V4 Pikes Peak
En fusion af teknologi og performance
Ducati Multistrada V4 Pikes Peak er cyklen for dem, der elsker den mere sportslige side af Multistrada og nyder dens performance i bjergkurver, samt betages af den enkeltsidede svingarm, præcisionen af 17-tommers hjul med smedede fælge og dristigheden af MotoGP-inspireret look. Multistradaen er for entusiaster, der ønsker en crossover, der på samme tid er spændende at køre, elegant og komfortabel.
Fornyet design
Designet af Multistrada V4 Pikes Peak er udviklet ud fra de karakteristiske elementer i Multistrada V4-familien og tilføjer to særprægede elementer som både er æstetiske og funktionelle: et 17" forhjul og en enkeltsidede svingarm.
Pikes Peak har fået et helt nyt look i nye farver og grafik - inspireret fra Ducati MotoGP, Superbike og Motocross.
For yderligere at understrege dens medfødte sportighed, er Multistrada V4 Pikes Peak udstyret med talrige kulfiberdele og en homologeret Akrapovič titanium lydpotte. Andre æstetisk særprægede elementer er det lave røgfarvede plexiglas, den umiskendelige guldanodisering af Öhlins affjedringenen og sædet med V4-logoet og Ducati Corse-skjoldet.
Sportsligt chassis
Pikes Peak stellet adskiller sig markant fra Multistrada V4 og er udviklet omkring forhjulet på 17” - dette for at sikre stor præcision og reaktivitet for køreren. Motorcyklen er udstyret med Pirelli Diablo Rosso IV dæk, i størrelserne 120/70 foran og 190/55-17 bag, og monteret med nye fem-egede smedede aluminiumsfælge.
Öhlins Smart EC 2.0 affjedringen er optimeret i strategier for at tilbyde større komfort ved touring og samtidig give mere støtte ved sportslig kørsel. Systemet fungerer ud fra en "begivenhedsbaseret" logik, som på Panigale V4 S og Streetfighter V4 S, og selvregulerer baseret på førerens kørestil.
Bremserne er fortsat med Brembo Stylema monobloc radial kalipre, med en dobbel 330 mm skive foran. Bagtil tilbyder det nye system større bremsekraft med en enkelt 280 mm diameter og 6 mm tyk skive, hvorpå en flydende Bremso kaliper arbejder.
MotoGP-afledt elektronik
Takket være den nye DVO (Ducati Vehicle Observer) funktion, introduceret på 2025 Panigale V4 S, bliver Multistrada V4 Pikes Peak sikrere, mere effektiv og reagerer med større præcision.
Denne funktion estimerer motorcyklens position og dens samlede vægt mere nøjagtigt via inputs fra 70 sensorer. Ducati Vehicle Observer, som er udviklet af Ducati Corse i MotoGP, optimerer strategierne for ABS Cornering, Ducati Wheelie Control (DWC) og Ducati Traction Control (DTC).
Den nye Multistrada V4 Pikes Peak er nu også udstyret med EBC (Engine Brake Control), der kan justeres i tre niveauer som giver køreren mulighed for at tilpasse motorbremsen efter kørestil og kontekst.
Det nye elektroniske kombinerede bremsesystem, som bruger en for-til-bag strategi, styrer bagbremsen, selv ved kun at betjene forbremsen.
Ny Euro 5+ V4 Granturismo motor med udvidet deaktivering
V4 Granturismo motoren, på 1.158 cc, er nu Euro 5+ godkendt, bevarer sin ydeevne uændret, og er nu udstyret med en udvidet deaktiveringsstrategi for den bagerste cylinder, der bla. giver op til 6% besparelse i brændstofforbrug. Multistrada V4 Pikes Peak yder 170 hk (125 kW) ved 10.750 rpm og 123,8 Nm ved 9.000 rpm. Ydeevnen af denne motor kombineret med dens lave vægt på kun 66,7 kg gør V4 Granturismo til en benchmark for kraft og lethed.
Foruden at slukke de bagerste cylindre ved tomgang, når motorcyklen står stille, deaktiverer V4 Granturismo også den bagerste cylinder i andre forhold, som er til gavn for brændstofforbrug og udledninger. Deaktiveringen sker med andre ord også, når motorcyklen bevæger sig. Når hastigheden øges eller ved en vis 'anmodning' fra gashåndtaget, reaktiverer de bagerste cylindre og garanterer V4 Granturismos karakter og ydeevne. Systemet er aktivt i alle Riding Modes.
Ergonomi
Den nye Multistrada V4 Pikes Peak tilbyder ergonomi specifikt designet til at sikre maksimal kontrol og optimere hældninger i sving - deraf de højere og mere bagudliggende fodhvilere. Styret er lavere, smallere og har en mindre krumning end vanligt. Dette giver en bedre følelse ved sportslig kørsel uden at gå på kompromis med komforten.
Sikkerhed og teknologi
Multistrada V4 Pikes Peak har naturligvis den avancerede og sofistikerede elektroniske pakke fra Multistrada V4 S, som inkluderer, blandt andet, radar teknologi som standard både foran og bagpå, hvilket muliggør funktionaliteten af Adaptiv Fartpilot (ACC) og Blind Spot Detection (BSD) samt introduktionen af Forward Collision Warning.
Multistrada V4 2025 Pikes Peak tilbyder også køreren bedre synlighed ved natkørsel med Ducati Cornering Lights, der er mere effektive til at belyse vejen ved hældning. Desuden, for at øge sikkerheden, tilbyder Multistrada V4 Pikes Peak ekstra lys bagpå som tilbehør.
Det 6,5" TFT farvedisplay - er blevet opdateret i brugerfladen, med mere effektiv og alsidig kontrol af affjedringen, som nu tillader valg af affjedringsmode uafhængigt af køretilstand. Køreren kan derefter ændre affjedringsstrategien med en dedikeret knap, og vælge mellem Track, Dynamic, Comfort, og Low Grip.
Navigationsfunktionerne opretholdes naturligis på den nye Multistrada V4 Pikes Peak, takket være Ducati Connect-applikationen, der også understøtter brug af telefonen til at besvare opkald eller lytte til musik ved brug af en hjelm udstyret med intercom-system.
Mere komfort for passageren
Ligesom på Multistrada V4 er sidetaskerne og topboksen er rykket længere tilbage med 25mm, hvilket giver mere benplads og komfort til passageren.
Specifikationer og fabriksmonteret TRIMS:
Hvis tanken om en Ducati Multistrada V4 Pikes Peak virker som noget for dig, så find din nærmeste forhandler og hør mere om motorcyklen.